017. Något bra att ge en kurrande mage.

 måndag. idag börjar den andra officiella veckan på den här hösten, den nionde september tvåtusentretton och jag känner mig så redo.
när jag kom hem ifrån skolan kurrade magen, blodsockret var relativt lågt och jag behövde ny energi. jag var sugen på något snabbt och lätt, något mättande, något varmt, något med lätt sötma och framför allt något riktigt gott. vad passar inte bättre då än scones? en succé för smaklökarna och likaså för magen!
det som är lite dumt är att jag gärna improviserar både mått och ingredienser men här kommer det på ett ungefär i alla fall:
Vanilj- och kokosscones
för 1 person:
1 dl havregryn, mixat till ett mjöl
2,5 msk kokosmjöl, jag använde Kung Markattas Ekologiska
2 tsk bakpulver
ett par rejäla nypor vaniljpulver
en nypa salt
0,75 dl kesella/kvarg/yoghurt
1 msk naturell olja, t ex. rapsolja
en skvätt vatten för konsistensens skull
1. sätt ugnen på 225 ºC.
2. mixa havregrynen och blanda de torra ingredienserna.
3. tillsätt kesella/kvarg/yoghurt, olja och lite vatten. forma till en lite kaka
4. skjutsa in i ugnen och grädda i 10-15 minuter (min vart lite kladdig i mitten med det är ju gott det med!)
5. låt dem sedan svalna något och ät med smör, ost & gurka. sen lite frukt, mandlar, farmors minitomater och en kopp te eller två. ett superbra och mättande mellanmål.
 jag är för tillfället kvar i skolans bubbla och läser massvis, räknar komplicerade mattetal men samtidigt firar jag mina bästa vänners artonårsdagar, går långa promenader, andas frisk, krispig luft, ser löven ändra färg, kramas med mina bästa person och peppratar i mängder. man behöver balans och saker att se fram emot.
ha det fint.
 
om mat | |
#1 - - tyraelvira:

muuuums vad gott!

Svar: åh ja verkligen, hur bra mellis som helst!
elinuden.blogg.se

#2 - - Ebba Molin:

åh så gott det ser ut!

Svar: det var det vill jag lova dig!
elinuden.blogg.se

#3 - - Sandra Leone:

Det verkar ju vara en megabra mellis!

Svar: det kan jag lova dig att det var också!
elinuden.blogg.se

#4 - - Becka [fotoblogg]:

nämen gud så gott. ♥

#5 - - beata:

åh, det ser fantastiskt ut!

#6 - - Malin Aurora:

Åh det låter helt fantastiskt<3

#7 - - HEDVIG:

åh vad gott och mysigt!!

Svar: det var det verkligen, det lovar jag!
elinuden.blogg.se

#8 - - Jennifer:

Åh, scones med kokosmjöl är så himla gott!! Fina bilder också!

Svar: det är hur gott som helst, och tack!
elinuden.blogg.se

Upp