028. Den där linsgrytan.

Om jag skulle få välja att äta en rätt under resten av mitt liv så skulle det vara denna.
Supergod, superenkel, supersnabb, supervegetarisk, supervegansk & superbra till storkok.
 
Grytan består av ingredienser som en oftast har ståendes i kyl/frys, skafferi eller lådor. Det enda som kanske inte finns hemma jämt är väl kokosmjölken.
Linsgryta för fyra till sex personer:
500 g ekologiska, krossade tomater
250 g ekologiska röda linser
200 ml vatten
400 ml ekologisk kokosmjölk
2 tärningar grönsaksbuljong
1 gul lök
½ - 1 röd lök
2 vitlöksklyftor
2 msk röd currypasta
1½ msk tomatpuré (ev. med delikatesskryddor)
1 krm sambal oelek
1 cm färsk, riven ingefära
färsk ekologisk spenat
kryddor (curry, spiskummin, gurkmeja, cayennepeppar, salt & peppar)
Gör såhär:
1. Skala och hacka lökarna, skär i bitar efter tycke och fräs i en rymlig gryta i olja tillsammans med den röda currypastan
2. Tillsätt tomatkross, vatten, linser, kokosmjölk och buljontärningarna.
3. Koka, koka, koka på medelvärme tills linserna blivit mjuka och det blivit en mustig, grytig gryta (ca 10-15 min). Koka under tiden haricots verts i lättsaltat vatten i ca 4 minuter, slå av vattnet och låt stå vid sidan av.
4. Nu är det klart, ät tillsammans med haricots verst och en sallad och kanske favoritbrödet med mycket smör och ost till.
Rätten är helt vegansk dessutom så den passar alla kosthållningar oavsett om en gillar en mör stek, sallader eller grytor/soppor som jag själv.
 
På torsdag börjar jag skolan igen efter ett välbehövt lov. Pluggar ikapp de sista dagarna, cyklar långt och med mycket motstånd på spinningpasset, bakar, äter frukt i mängder och försöker komma tillrätta med allt som snurrar i huvudet. Ha en fin dag.
 
P.S Har ni några planer för de kommande månaderna eller åren som ni vill dela med er av? Kanske en resa, kärlekspirr eller studier?
 
om mat | |
#1 - - Ebba Möll:

Älskar linsgrytor. Det här receptet prövar jag gärna!

Svar: Ih, gör det! Så otroligt gott.
elinuden.blogg.se

#2 - - Sofia:

Svar: Tack! Varför då höll jag på att säga, haha. Har du varit här (Bagis) mycket? :)

#3 - - Lina:

gjorde precis den här, åååååh så gott det var!! kommer göras många gånger igen!

Svar: Vad glad jag blir, den är min absolut favorit!
elinuden.blogg.se

Upp