101. en ny hemstad och äventyr bakom dörren på glänt.

torsdag och den första i min nya stad. inte ny i allmänhet men ny i den bemärkelsen att jag inte längre bara är på besök utan nu mera är på väg att bli en gô gôteborgare. i lördags körde jag, mamma och pappa bilen ner på hala snötäckta vägar med bagaget fyllt med väskor och en del av mina prylar och nu bor jag under samma tak som elsa och hennes föräldrar ett tag framöver.

göteborg är i ett enda snökaos för tillfället och trafiken är ur balans, men trots det spenderar jag mina kvällar inne i stan med risk för att inte komma hem i och med inställda bussar. jag hänger på hälsovetarebacken som från och med idag kommer vara en av mina fasta punkter här i fina staden. där kommer jag hänga tillsammans med ett gäng andra härliga och likasinnade människor på fysioterapeut utbildningen. klockan nio nollnoll idag är det upprop och pirret och peppen i kroppen ledde till dålig sömn och att vakna tidigt. jag är nervös och så ska det ju vara när allt är nytt liksom peppen jag känner att börja ett nytt äventyr som väntar på andra sidan dörren som står lite grann på glänt. jag har fått ta del av lite av vad som komma skall och jag gillar det. mycket. 
göteborg visar sig från sin bästa sina vintertid med blå himmel, solsken och vita gator fyllda av människor med kalla fingrar och glitter i ögonen. det här är ju så mycket trevligare än regn, inte sant? 

inte nog med att jag faktiskt ska få bo här under minst tre års tid så ska jag dessutom få göra det i en egen lägenhet på trettiotvå kvadrat belägen bland hövdingshus med gångavstånd till slottsskogen och högt i tak, perfekt för att odla tomater och örter på fönsterbänken. jag dyker bland indredningsmappar på pinterest och drömmer i butikerna när jag är inne i stan. drömmer, drömmer och drömmer lite till. om hur det ska se ut i det som ska komma att bli mitt. bara tanken på det är ju helt knasig men jag längtar efter att få laga mat i mitt eget kök och bjuda över vänner på bubbel och spela spel, slita mitt hår över hemtentor och att få fylla den med detaljer som speglar mig. den första mars får jag påbörja allt det, men innan dess kommer jag få dyka in bland annat däremellan, så som tjocka böcker om kroppens anatomi, diskutera hälsa och ohälsa med smarta människor och spendera många långa timmar med te i termos och lunch ur matlådor istället för på tallrik.
 
jag är redo, göteborg det är dags att ta sig an ett nytt äventyr!
 
 
om livet | |
Upp