091. fjärde juli, parad och nationaldag.

"långt" bak i tiden, närmare bestämt för nästan tre månader sedan var det dags för nationaldagsfirande här på andra sidan atlanten. pampigt och olikt det vi är vana vid hemifrån. 
jag och elsa tog tunnelbanan i regnet ifrån mig in till dc för att positionera oss vid sidan av connecticut avenue, möta upp nikita, theresa, nikitas morfar och tanya och spana in paraden.
paraden är en viktig tillställning och det går amerikaner klädda i rött, blått och vitt överallt liksom husen och staden i övrigt är dekorerad för firandet av självständigheten.
människorna förbereder sig med stolar och picknick korgar för att vara redo för det som komma skall, 
det är fascinerande och samtidigt skrämmande när en förstår vilken militant stat usa faktiskt är, första ledet i paraden var enbart militär och marinkår med tillhörande musik och den respekt en känner när en ser dem är väldigt stark.
hej älskade ni! 
efter paraden promenerade vi vidare längs med pennsylvania avenue med målet att köpa glass och se vita huset. 
hej morfar, nikita och tanya och hej vita huset! 
här efter tog vi oss mot tunnelbanan, jag och elsa tog orangea linjen hem till mig och nikita, theresa, morfar och tanya tog rda linjen hem till sig! 

elsa och jag for hem, svidade om och väntade in liza innan det var dags för fyrvererier vid jefferson memorial, fint att kunna göra sånt en helt, för oss, vanlig lördag. efter fyrverkerierna promenerade vi från the national mall ända till georgetown, en sträcka som inte är att leka med och ömma fötter var ett faktum när vi kom tillbaka hem.
 
| |
Upp