083. första dagen och midsommar i new york del två.

framåt eftermiddagen efter att vi checkat in på hotellet, stoppat i oss lite mat och fått ny energi, duschat, piffat och bytt om tog vi oss ut på manhattans gator och började jaga taxi och jag vill lova att det är ett tufft spel att spela. att hitta en taxi i den staden är svårt, väldigt svårt!
vi hoppade ur taxin och började promenera mot vår slutdestination, battery park. där ett traditionellt svensk midsommarfirande hålls på amerikanskt vis, förstås. vi passerade one world trade center, den nya skyskrapan som byggts istället för twin towers efter nine eleven.
möttes av ett hav av människor av alla möjliga nationaliteter och vi kände oss hemma med doft av köttbullar, folkmusik och kransfix.
IKEA severade provsmak av knäckebröd, ostar, krabbpastej, FIKA sålde lösgodis och restaurangen smörgås serverade smörgåstårta, färskpotatis, kanelbullar och typiska svenska saker. måste erkänna att både jag och elsa fällde några tårar i kön till köttbullarna på grund av stark hemma-känsla. finaste av allt är ju att kunna dela upp-
och nedgångar med alla dessa fantastiska människor jag mött här.
vi stannade upp för att vila våra fötter, satte oss ner och åt köttbullar, smörgåstårta, kanelbullar eller lösgodis och väntade. midsommarstången skulle snart resas!
vid den här tiden hade det börjat skymma och folkmusik hade börjat spelas, traditionella svenska visor och gamla och unga herrar och damer i folkdräkt. 
vi slängde oss in i smeten och började dansa i ring och sjunga med, det pirrar i magen bara jag tänker på det för fy sjuttsingen vilken fin kväll det var! 
det var också fint att se människor i alla åldrar av alla möjliga nationaliteter samlas kring en sådan lite skruttig tradition från lilla sverige.
när det började mörkna än mer var det dags att bege sig tillbaka till hotellet men först, en liten promenad längs med vattnet och jag kan säga att jag är så jäkla förälskad i den där staden.
ja ni fattar nog vad jag menar vid det här laget.
sedan åkte klackarna på och vi gick ut på klubb, dansade och drack gott. njöt av livet och försökte inse att det är sånt här en kan göra över en helg. ta bussen till new york city bara sådär. fint! 
 
idag är det onsdag och jag har inte skrivit här på över en vecka, förstår inte vart tiden tar vägen för nu har redan halva juli passerat. galet bra och skrämmande på samma gång! 
jag hoppas att vart ni än befinner er så är livet kalas, solen skiner och 
| |
Upp