069. naturhistoriska museet, the national mall och salladslunch vid dupont circle.

måndag. 
helgen passerade lika fort som den kom och innebar middag georgetown middag i fredags, matlagning hos nikita i lördags och en dag med matshopping tillsammans med min värdmamma, träningsvila, jobb och häng hos liza igår. dagarna passerar verkligen i en hejdundrande fart och det är redan den första juni idag, galet. 
jag spolar tillbaka bandet en vecka till en söndag som började hos elsa, film i sängen och mysbrunch. blev på riktigt så jäkla bortskämd den helgen.
yoghurt, fröbullar, kex, bananpannkakor, äggröra, frukt, grönsaker, juice och alla möjliga godsaker ledde till mättnad och glada kroppar redo för en söndag på vift! 
vi tog metron hit, dags för museum med siktet inställt på det naturhistoriska!
i entrén finner en den här pampiga. blir alldeles upprymd av den här typen av utflykter eftersom jag är så jäkla fascinerad av den värld vi lever i!
sju miljarder etthundrasextioen miljoner sjuhundratjugoniotusen trehundranittionio människor finns det i världen på ett ungefär, ganska så galet många egentligen.
vi tog oss in i rummet som endast innehöll fakta, skelett och annat från havet. häftigt. 
med saker hängandes ifrån taket, så som gigantiska maneter, krabbor och en blåval. fascinerad som sjutton av detta!
vi spatserade runt där inne, såg modeller av våra förfäder, mumier, dinosauirer, kryp som ledde till att det kliade på hela kroppen och läste information om allt möjligt spännande.
väl ute igen efter ett par timmar där inne passerade vi gatumusikanter och vagnar med typiska turistfällor som ballonger, souvenirer och något att äta.
vi tog sikte mot the sculpture garden och för ett tag trodde vi att värmen skulle ta kol på oss, det är så jäkla varmt här borta ska ni veta. 
stället var fullt av människor och i sommar vill jag definitivt hänga där när det är lite mindre människor än vad det var då eftersom det var memorial day dagen efter, solsken och parad för att hedra veteraner som krigade under vietnamkriget. 
det blev mycket promenerande den här dagen, ärligt talat var jag otroligt öm i fötterna på kvällen och dagen efter, men det fanns inte tid att stanna och vila. efter att ha köpt vatten gick vi vidare längs the national mall där vi mötte...
...det här! nämligen washington monument som likt alla andra byggnader i dc är extremt pampigt.
längs gatorna åkte motorcyklarna i stora klungor mot lincoln memorial för att delta i hyllningen till amerikanska veteraner som är syftet med memorial day.
trappen nedanför lincoln memorial var fullsatt och jag tvekar inte ens sekund på det jag hört om att amerikaner är väldigt måna om och vill hedra sin historia.
på väg tillbaka till tunnelbanan med kurrande magar passerade vi vita huset och det är ändå ganska häftigt att jag bor så himla nära allt som finns att se här i huvudstaden. jag diggar det! 
vi tog metron till dupont circle, köpte med oss mat från sweet green (favvoställe minst sagt!) och slog oss ner i gräset tillsammans med en hel drös med andra människor i värmen och satt där en bra stund och diskuterade livet. tack elsa för en himla fin dag med dig som turistsällskap!
 
 
| |
#1 - - Daisy:

Men åh så fint! Förresten, vad har du för kamera? Är ute efter en ny nämligen!

Svar: Nämen tack, vad glad jag blir! Jag använder mig av en Nikon D7000 och är supernöjd, en bra kamera för mig som inte är amatör men långt ifrån proffs :)
elinuden.blogg.se

#2 - - Daisy:

Åh tack för svaret :) Vad har du för objektiv? Är själv fast med ett 50 mm 1.8 och känner mig så instängd haha!

Svar: Jag har 35 mm 1.8 så det ger lite mer perspektiv, älskar det och tror jag betalade 2200kr eller något för det! :) Nikons egna.
elinuden.blogg.se

Upp